donderdag 30 augustus 2012

‘Ken je boodschap’, deel 7 en hiermee het laatste deel van de 7 principes van succes uit het boek Masterclass Steve Jobs

Vandaag deel ik met plezier het laatste deel uit de reeks 7 principes voor succes; ‘Ken je boodschap’. Jobs was een meester performer die zijn publiek tijdens productpresentaties tot de ontknoping geboeid wist te houden.’Ken je boodschap’, met andere woorden wat vertel je de wereld? Jobs wist niet alleen heel goed wat hij wilde vertellen, maar wist ook heel goed hoe hij dit moest doen. Jobs kende de kracht van herhaling en hoe dit in de hoofden van mensen zijn uitwerking heeft. Jobs sloot zijn productpresentaties steevast af met één samenvattende zin als positionering voor het betreffende product. Deze ene zin werd na de presentatie op elke uiting gecommuniceerd. Op de website, in de stores, in de pers. Apple’s positionering van het product was alomtegenwoordig en onmiskenbaar. Jobs was een meester verhalenverteller maar hield zich toch telkens aan een voor hem succesvol format met bijbehorende technieken. Jobs had hiermee een formule gevonden om zijn publiek telkens opnieuw te boeien, te inspireren en te enthousiasmeren. Waardoor Apple trouwe followers kreeg. Door de consistente herhaling van een inspirerende boodschap gaan anderen diezelfde woorden gebruiken wanneer ze communiceren over het betreffende product, dienst of verhaal en het sneeuwbal effect is een feit. Een eerste voorwaarde om een ander te kunnen inspireren is het geloof in je eigen boodschap. Eerlijkheid is daarbij een onmisbaar element. Jobs geloofde onvoorwaardelijk in zijn eigen producten, in zijn missie om de samenleving vooruit te helpen.  Gaan we hier nog dieper op in dan begint het geloven in je eigen boodschap in basis met het geloven in jezelf. En ook daar is eerlijkheid een belangrijk element. Wat is jouw persoonlijke boodschap? En hoe eerlijk communiceer je deze naar jezelf en naar de wereld? Met een gezonde dosis eigenwaarde is eerlijk communiceren niet moeilijk, ook niet als je af en toe fouten maakt. Ik ben ervan overtuigd dat mensen jouw boodschap alleen goed kunnen ontvangen wanneer je oprecht en eerlijk bent, naar hen en naar jezelf. Dan ontstaat er die magische klik die doet enthousiasmeren en misschien zelfs kan inspireren. Dan krijgen mensen een goed gevoel waar ze graag over blijven praten. Dan wordt zelf een incidentele misstap je vergeven. Mits je er eerlijk over bent. Want fouten maken we allemaal. Gelukkig maar anders worden we nooit wijzer. Toch is het voor veel mensen lastig om hun missers toe te geven en te erkennen. Vaak worden deze vakkundig gemaskeerd door allerlei uitvluchten en ‘reasons why’. Door dit zand in de ogen strooien bij de ander creëer je weliswaar tijdelijk onscherp zicht, maar op de lange termijn schaadt dit je geloofwaardigheid en daarmee de boodschappen die je de wereld wilt doen geloven. Ook wanneer deze wel oprecht en eerlijk zijn. Ken je eigen boodschap behoeft in dit geval geen format of een techniek om te onthouden, maar slechts eerlijkheid. Masterclass Steve Jobs was een mooi boek om te lezen en gaf zoveel meer inzichten dan alleen de 7 principes voor (zakelijk) succes. Dank voor het volgen van deze reeks! Volgende week starten we weer fris met iets nieuws :-)
Simone

 

2 opmerkingen:

  1. He Simone, bedankt voor je "boodschap" en ben benieuwd naar de nieuwe reeks. Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Jeroen! De druk wordt opgevoerd voor de nieuwe reeks haha
    Tot 1 oktober tijdens de WM studiedag :-)
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen