woensdag 25 juli 2012

‘Verkoop dromen, geen producten’, deel 4 van de 7 principes van succes

We zijn al over de helft, deze week deel 4 van de serie ‘7 principes van succes’. Verkoop dromen, geen producten. Klinkt goed, ik hou van dromen als in ogenschijnlijk onmogelijke wensen/doelen. Van nature heb ik een karakter dat niet in onmogelijkheden gelooft. De uitspraak ‘als je voor een dubbeltje geboren bent, zul je nooit een kwartje worden’ heb ik dan ook altijd terzijde gelegd. Niet dat ik perse dat kwartje wilde zijn als doel op zich, maar meer omdat ik altijd heb geloofd dat je meer, veel meer kunt dan je denkt of jezelf hebt doen geloven. Sommigen noemen dit ‘dromen’ of ‘fantaseren’, anderen noemen het ‘doelen stellen’, weer een ander haalt z’n schouders op en zegt: "Droom maar lekker verder, het gaat toch niet lukken". Hoe je er ook over denkt, het gebeurt zoals je denkt dat het zal gebeuren! Jij bent namelijk altijd je eigen gedachten. Met andere woorden, je creëert je eigen self fulfilling prophecy. Goedschiks of kwaadschiks. Een van de definities van dromen is; ‘het ervaren van een reeks van gebeurtenissen of beelden die iemand zich voor de geest haalt’. Maar pas op… dromen doe je niet alleen als je slaapt! Heb jij een beeld in je hoofd dat je nooit dat kwartje zult worden, dan zul je daar doorgaans ook niet de benodigde acties voor gaan uitvoeren om toch die poging te wagen. Je wilt tenslotte geen ongelijk krijgen. Denk je dat je niet zo bijzonder bent als persoon, vriend, vriendin, moeder, vader, zoon of dochter, collega dan kom je jammer genoeg vaak in situaties terecht die dit beeld keer op keer zullen bevestigen. Je gaat er als het ware naar acteren en krijgt dan actie – reactie waardoor het negatieve ‘fantaseren’ een steeds dikkere voedingsbodem krijgt.

Een andere typisch, nuchtere uitspraak onder Nederlanders is ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Vooral niet opvallen, wat zou je omgeving er wel niet van vinden. Gelukkig dacht Jobs hier anders over. Jobs was een rare vogel, hij dacht anders, verkocht mooie dromen en dat bezorgde hem en de Apple organisatie een mega succesverhaal. Apple verkoopt geen computers, het verkoopt de mogelijkheid om je persoonlijke creativiteit te ontplooien. Het eveneens bekende Starbucks verkoopt dromen, geen koffie. Het verkoopt dromen aan klanten die behoefte hebben aan een ‘derde plek’ tussen thuis en werk.

Een mooi principe deze vierde sleutel voor succes. Voordat je echter dromen aan anderen kunt verkopen, is het goed om eerst dromen aan jezelf te leren verkopen. Begin met jezelf af te vragen ‘wat heb ik mezelf de afgelopen jaren (of soms nog langer) voor dromen verkocht’? Waren deze positief of negatief? En welke hoge prijs heb ik daar al die jaren misschien al voor moeten betalen? Hoe kan ik mijn dromen zo aanpassen dat ze mij minder kosten en meer gaan opleveren?

Sweet dreams!
Simone


2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens Simone,

    I am a dreamer.

    Steve is iets anders.

    Hij boeit me al sinds halverwege de jaren zeventig toen in NL nog bijna niemand van hem had gehoord.

    Ik wel omdat ik toen een computer nerd was die zocht naar de mogelijkheden. Net als hij.
    Steve verkocht "challenge the status quo".

    Dat bracht hem veel frustratie. Hij werd ontslagen bij Apple in 1985. Apple het bedrijf dat hij zelf had opgericht.Maar uiteindelijk ook veel succes(in de jaren 90 werd hij opnieuw als CEO aangetrokken en zijn succes startte met de Ipod, het product dat de toen populaire walkman in één klap in de schaduw zette.

    Steve kon met die frustratie omgaan omdat hij een "loner" was en geen sympathiek mens. Bij alle bewondering die we nu voor hem hebben blijft de vraag:

    Hoeveel (welke prijs) ben je bereid om te betalen om de bestaande situatie uit te dagen, Om jouw genialiteit te laten schitteren?

    Ikzelf, en velen die ik ken willen ook een aardig mens gevonden worden. Steve niet, dat interesseerde hem niet. Hij kon de bestaande situatie doorbreken doordat het hem niet boeide hoe anderen over hem dachten.

    Dat laatste maakt hem voor mij onnavolgbaar.

    en voor jou en de andere lezers?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Koos! Dank voor je reactie :-) Steve was inderdaad geen sympathiek mens als je zijn autobiografie leest :-) Ik denk dat je in zekere zin wel tegen een aantal heilige huisjes moet kunnen schoppen om het verschil te kunnen maken als 'het verschil willen maken' je doel is tenminste. Maar of je daar nu perse een 'loner' of een onsympathiek mens voor moet zijn (worden) wil ik nog wel betwijfelen. Soms betalen mensen ook een hoge prijs omdat ze; zichzelf wegcijferen door alleen maar aardig te willen zijn, onzeker zijn, zichzelf negatief beinvloeden, niet in zichzelf geloven, allerlei beren op de weg zien, verkeerde aannames doen etc. waardoor ze juist in een bestaande (vaak ongewenste) situatie blijven hangen en zichzelf te kort doen in het leven. Met wat meer zelfvertrouwen, geloof in eigen kunnen, against all ods or opinions, word je vanzelf onnavolgbaar zonder een onaardig mens te zijn.
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen