maandag 16 juli 2012

‘Stimuleer je hersenen’ deel 3 van de 7 principes voor succes

Deze week deel 3 van de 7 principes voor succes ‘stimuleer je hersenen’. Persoonlijk vind ik dit een van de leukste principes. Eentje die dicht bij mij ligt. In mijn zoektocht naar balans in de afgelopen jaren was dit echter een steeds terugkerend struikelblok. Balans hield voor mij in ‘leren ontspannen’ en leren ‘genieten’. Leren ontspannen door mezelf fysiek rust te gunnen in plaats van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat gestrest rond te rennen en leren ontspannen door mijn hoofd af en toe in de pauzestand te zetten. Vooral dat laatste vond ik lastig. Hoe zet je je gedachten stil? Hoe laat je je kinderen los? (lees hoe stop je met alles regelen J) Hoe stop je de informatie-overload ?  Hoe weet je überhaupt hoe dat moet? Hoe weet je of het werkt, als je weet hoe het moet? Et cetera et cetera.
Door antwoord te krijgen op al deze vragen heb ik veel, heel veel gelezen, met mensen gesproken, getracht verbanden te zoeken, te snappen waar het ‘mis’ ging en hoe het beter, anders kan. Ik voedde mijn hersenen met nieuwe informatie, nog meer informatie en ik vond het heerlijk. Je snapt de tegenstrijdigheid… Door te leren mijn hoofd te ontspannen begon ik juist met het te stimuleren. En ook toen vroeg ik mij natuurlijk telkens af ‘doe ik dit wel goed’. Of moet ik gewoon met een in mijn ogen nutteloos boek of tijdschrift op de bank om echt leren te ontspannen? Met het lezen van het derde principe voor succes uit het boek masterclass Steve Jobs ‘stimuleer je hersenen’ werd deze twijfel eindelijk weggenomen.
Als een van de 7 principes voor succes het stimuleren van je hersenen is, dan is het in balans zijn dus niet alleen ontspannen kunnen leven en genieten van een mooie zomeravond maar ook kunnen genieten van wat je doet, denkt, creëert, zegt, weet, leert, leest, ziet. Jobs zegt dat je door nieuwe ervaringen op te doen je creativiteit stimuleert. En volgens een 6-jarig Harvard onderzoek is de belangrijkste vaardigheid die innovators van anderen onderscheidt ‘associatievermogen’. Het vermogen om schijnbaar ongerelateerde vragen, problemen en ideeën uit andere gebieden aan elkaar te verbinden. Hoe diverser onze ervaring en kennis, hoe meer verbindingen onze hersenen kunnen maken. Nieuwe input zet aan tot nieuwe associaties en bij sommige personen zoals Steve Jobs leiden deze tot innovatieve ideeën. Ooit antwoordde een familielid op mijn enthousiaste uiteenzetting van een nieuw inzicht;  ‘tja, sommige mensen hebben boeken nodig om dit te weten te komen en sommige mensen hebben die kennis vanuit zichzelf’. Ik was door deze opmerking enigszins uit het veld geslagen, maar zag in dat ik liever onwetend bleef waardoor ik blij word van nieuwe inzichten en ervaringen, verbanden kan blijven leggen en kan blijven leren. Tenslotte is onwetendheid de basis van nieuwsgierigheid, nieuwsgierigheid de voedingsbodem voor verwondering. En verwondering is precies datgene wat inspireert..

Simone

Geen opmerkingen:

Een reactie posten